
	
 

JULY 5, 2016  
 
 
 
DOV ALFON 
GUY ROLNIK  
 

 

Independent and Profitable? 
The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
It is the rare bird:  an independent news organization dedicated to reveal the corruption 

of its country’s political and financial elites, born into the digital revolution, entirely supported 
by its readers - and fantastically profitable. 

Founded by four veteran journalists in 2007, Mediapart was launched on 16 March 2008 
with a pledge to serve as France’s much-needed independent news outlet. In the arid landscape 
of National investigative journalism, it promised to resist, and fight against, the close-knit 
group of investors and politicians that controlled most French news. The strategy: an 
advertisement-free news website, owned mostly by its workers and supported by its readers 
alone. To ensure these principles, Mediapart made its financial reports publically available from 
day one. 

Back then, the editor-in-chief and a leading founder, Edwy Plenel, hanged in his office a 
poster that read: “The only ones who can buy us are our readers.” At a time when newspapers 
across the board struggled to adapt their business model to the online world, his cause 
resounded utopic. Yet eight years after its launch, the ex-editor of the redoubtable national daily 
Le Monde proved that the idealistic slogan was not futile. Mediapart is now the most talked about 
news platform in France and arguably its most puissant. With several scandalous exposés to its 
record, by 2010 Mediapart had enough subscribed readers to make it profitable. In 2015 it 
entered its fourth profitable year with a row, still advertisement free. It is fully supported by its 
118,099 readers, who pay 9 euros per month to get the latest from Mediapart’s bustling 
newsroom in central Paris. It employs 65 people, 39 of them full-time journalists.1  

Plenel’s charisma, vision and talent are to a large extent the driving force behind the 
newsroom. His impending retirement and decision to sell his shares, casts a shadow on the 
future of the venture. Can Mediapart survive the retirement of its founder? Can the company 
find a successor for a venture that relied so heavily on Plenel’s vision and qualities? Can a new 

                                                
1 Edwy Plenel, “Mediapart a huit ans : nos comptes, nos résultats”. Mediapart.fr, March 16, 2016 
 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
2	
 

ownership guarantee the continued editorial independence that makes Mediapart so unique? 
Or is there another solution, as bold and inventive as the website itself?   

This pending change is particularly worrying on the backdrop of the taxation battle that 
Plenel have been waging for the past three years. In 2013 the government decided that 
Mediapart is not entitled to enjoy the lower tax rates granted to newspapers, since it was in fact a 
media platform. The State demands that the increased tax rate will apply retroactively and past 
tax liabilities will repaid, resulting in a tax bill to the sum of 4.2 million euros. Mediapart refuses 
to yield, with Plenel citing vengeful political motivation behind the State’s tax demands. After 
two scoops that rocked French politics, the claim is not implausible. If it loses, the enormous 
expense will jeopardize Mediapart’s financial health and may lead to bankruptcy.  

 
Background 
 
French Press History 

France has a lively newspaper culture that dates back the mid-seventeenth century, first 
assuming a key political role on the eve of the Revolution.2 The French Declaration of the Rights 
of Man and Citizen (1789) indeed postulates for the «free communication of thoughts and 
opinion». Similarly to American press, it was in the late 18th century that the French newspaper 
first became a factional organ in a developing democratic political system. In France, however, 
that trajectory was cut short by Napoleon Bonaparte’s coup d’état in 1799, and later with the 
restitution of the monarchy in 1814. «Overt state censorship of the press became the norm over 
the next eight decades», writes Benson, «Thus, the particular French notion of journalistic 
autonomy was crucially influenced by this long formative period during which the early 
journalistic heroes were of necessity also political dissidents».3 Hostile to politicized 
newspapers, the monarchic climate proved welcoming for populist publications. It was this 
realization that, in the 1820’s, made Emile de Giradin France’s first media mogul. (32) 
 When French press again gained a degree of autonomy in 1881 under the Third 
Republic, it quickly developed into a factitious system, reflecting the fragile foundations of the 
Republic. «Because the parties themselves differed so fundamentally», writes Benson, «the press 
was not allowed to avoid choosing sides and thus remained politicized even as it became more 
commercialized».4  

Mere 13 years later, the nascent free press became overnight a battlefield over the tragic 
Dreyfus Affair, which became a cornerstone in the history of 20th century France, and its 
journalism in particular. The Dreyfus Affair tested, and influenced, nearly every key value of 
the free press: investigative revelations, self-censorship, impartiality, political interests, the 
power of newspapers to shape unfolding events and public opinion, serve as a watchdog 
against institutional injustices or, by contrast, as its chauvinistic justification. As Adam Gopnic 
puts it, “the Dreyfus affair was the first indication that a new epoch of progress and 

                                                
2 Rodney Benson, “Shaping Immigration News: A French-American Companion.” Cambridge, UK: 
Cambridge University Press, 2013. 
3 Id. 
4 Id. 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
3	
 

cosmopolitan optimism would be met by a countervailing wave of hatred that deformed the 
next half century of European history.”5 

On October 15, 1894, after a summary inquiry that produced precarious evidence, a 34-
year old artillery officer Alfred Dreyfus was accused of spying for Germany and thrown to 
prison. Soon after, the news was leaked to the press. On October 31, the newspaper Le Soir 
revealed to the public the name, age and function of the accused officer. Forced by these 
publications to confirm the information, the army was criticized by the press for holding it back 
since the end of September. 

A day later the anti-Semitic newspaper La Libre Parole picked up the news, this time 
making a point of the officer’s origin: “HIGH TREASON! A JEWISH OFFICER ARRESTED! 
CAPTAIN DREYFUS!” It was the beginning of a wild anti-Semitic campaign led by its 
publisher Édouard Drumont. Other newspapers, among them Le Courrier des Alpes and La Croix, 
join in. These publications adopted the line that Dreyfus’ Judaism is evidence enough of his 
treachery.6  

Dreyfus was found guilty on December 22, after a three-day trial. In a humiliating public 
ceremony that took place on 5 January 1895, he was stripped of his medals and badges and his 
sword was broken against the knees of his degrader. Newspapers generally noted that the trial 
process did not respect the laws of criminal justice, yet at the same time remained confident in 
the French justice system. “In some newspapers, this continued to be the leitmotif up to 1906” - 
the year of his rehabilitation - “and even beyond that,” wrote Michèle Mestrallet and Pascale 
Dubois.7 Little was written on the affair before 1898, when, in a fit of courage, Emile Zola 
composed his famed J’accuse. Published in L’Aurore on 13 January 1898 as an open letter to the 
president of the Republic, the article named the protagonists that framed, or were complicit in 
the framing of Alfred Dreyfus. Zola was sentenced for his publication for a year in prison, but 
his message took root. J’accuse propelled the Dreyfus case to parliament, and eventually a 
second process that released Dreyfus from his unjust exile.         

The ideological polarization of French newspapers became painfully clear once again 
some forty years later, during World War II. While the Résistence fought to free France from the 
Nazi occupation, others went along, newspapers included. Le Matin, L’Appel, and Je Suis Partout 
were committed to the Nazi cause and forced to shut down with the restitution of the French 
government. Little remained of the old guard after the war. At the 1945 trial of Robert 
Brasillach, editor of Je Suis Partout, “Edouard Helsey for the conservative Figaro was practically 
alone among them in having been a colleague of Brasillach's in the 1930s”, as Alice Kaplan 
points out.8 After a series of trials in  ‘44-’46, still less remained. Brasillach was condemned to 

                                                
5 Gopnik, Adam. “Trial of the Century: Revisiting the Dreyfus affair.” The New Yorker, September 28, 2009 
issue. http://www.newyorker.com/magazine/2009/09/28/trial-of-the-century 
6 Michèle Mestrallet and Pascale Dubois, “L’Affaire Dreyfus, 1894-1906.” Archive Départementales de Savoie, 
Service Éducatif, avril 2006 
7 “L’Affaire Dreyfus” 
8 Kaplan, Alice. “The Collaborator: The Trial and Execution of Robert Brasillach.” Chicago: University of 
Chicago Press, 2000 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
4	
 

death along with three other journalists from his paper. Other collaborationist journalists were 
imprisoned or sent to long terms of forced labor.9    

It was time for underground Résistence press to come to light. In August 1944, 
journalists, academics and other members of Résistence took over the headquarters of the the 
Nazi-sponsored Office français d’Information and established there the Agent France-Presse 
(AFP), still active as a major global news publication today.10 Two years later, Résistence 
journalists opened the School of Journalism to model the profession against the values of the 
corrupt, commercial collaborators of the terribly recent past. The «noncommercial, civic pole of 
the journalistic field», as Benson puts it, flourished across the country.11 

The remade media map of postwar France thus saw the rise of a politically-engaged 
press. Twenty-five dailies were published in Paris in the years following the war, with the 
Communist Party paper L’Humanité topping the circulation chart. Le Monde, launched with the 
backing of Charles de Gaulle upon his return from exile in 1944, and showed its independence 
when it came out against the revered general during his presidency years, from 1958 to 1969.  

In the 1960’s a second wave of social agitation -  epitomized in the students protests of 
May 1968 - propelled the creation of several left-wing newspapers under the same fierce 
principles of postwar publications. The foremost among them, Libération, was founded in 1973 
by philosopher Jean-Paul Sartre. In 2013 Libé as it is affectionately known was sold to the fast 
rising media tycoon Patrick Drahi.  

Government Ties 

While French newspapers in the postwar period enjoyed a reputation for its rigorous 
independence, it also became deeply entangled with the French government. “After the 
liberation, the reborn French press was not in a condition to secure the financial funds necessary 
to carry out their ambition”, wrote in 1995 Lionel Fleury, then president of AFP. “The State took 
upon it to give the AFP the means to succeed”12. 

The involvement of the state, however, soon interfered with the motivation of the AFP 
founders to create an independent and disinterested news source. The foreign press, writes 
Fleury, was quick to denounce the agency as nothing more than an instrument for state 
propaganda. 

Seen then as crucial for the postwar convalescence of France, more than 70 years later 
French press still relies heavily on governmental aid, both directly and indirectly.13 The 
government gives subsidies to small politically oriented publications, «in the defence of political 
pluralism». It pays yearly reparation to cover for the losses due to commercial TV, rapidly 

                                                
9  Caroline Puissant, “Les Collaborateurs Sanctionnés.” http://conferencederedaction.info/ 
10  Lionel Fleury, “La Création de l’Agence France Press.” Espoire no. 103, 1995. 
11 Rodney Benson, “Shaping Immigration News: A French-American Companion.” Cambridge, UK: 
Cambridge University Press, 2013 
12 Lionel Fleury, “La Création de l’Agence France Press.” Espoire no. 103, 1995. 
13 Rodney Benson, “Shaping Immigration News: A French-American Companion.” Cambridge, UK: 
Cambridge University Press, 2013 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
5	
 

introduced in the 1980s14 (the yearly sum for national dailies currently stands at 85 million 
euros). It fixes the price of newspapers, keeps the VAT low and provides subsidies for printing, 
postage and even paper cost, with taxpayers covering possible fluctuations in the price of 
paper.15 In 2014, it cancelled a $6m debt to help keep afloat L’Humanité, which has 369,000 
readers.16 

Reporters are naturally well aware of their publishers’ reliance on government funds, 
since some of these subsidies go directly to their pockets. For example, a reporter with an 
official press card gets a 30% discount in public transport, including Air France, and until a few 
years ago journalists paid 7% less in income tax than workers in other trades with similar 
salaries.17 

Advertising also relies heavily on the government, since a high percentage of national 
advertising comes from government owned companies and organizations, and even directly 
from government ministries. The governmental aid to the Press is currently 12% of the trade’s 
total revenue.18 This number does not include the injection of money via government-controlled 
advertising. In fact, the main advertiser of national newspapers is the car manufacturer Renault, 
whose communication strategy is heavily controlled by the government. In April 2015 it even 
decided to upper its direct stake in the company to 19.5%. It should be added that the 
government influence on Renault has always been much heavier than its equity stake.19  

The entanglement of journalism and government is further aggravated by what 
Bourdieu and Wacquant termed «habitus» (1992, 115-140). In his analysis of the French field of 
journalism, Benson refers to habitus as «an individual’s habitual way of being — encompassing 
ideological predispositions, judgments of taste, and physical bearing — shaped by family, 
education and profession».20 High-ranking professionals in both government and the national 
newspaper industry often take part in the same social circles, forged through a handful of 
prestigious schools and exclusive institutes. In these circumstances, writes Benson, «one might 
expect habitus affinities to contribute to more (and more positive) news coverage of some 

                                                
14 World Press Trends Decade Report, World Association of Newspapers and News Publishers, 1990 
15 Clare Cook: "France: Tensions and diversity" in "Sustainable Business Models for Journalism", a joint 
publication of University of Tampere, USC Annenberg and Waseda University, 2012 
http://www.submojour.net/archives/1025/submojour-report-2-5-france-tensions-and-diversity/ 
16 Observatoire des Journalistes et de l'Information Médiatique: "L'Humanité, la rechute finale?", 2016 
17 Alice Antheaume, "The French press and is enduring institutional crisis". In "The Changing Business of 
Journalism and its Implications for Democracy", Reuters Institute for the Study of Journalism, 2010 
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/publication/changing-business-journalism-and-its-implications-
democracy 
18 Ministère de la Culture et de la Communication, "Aide à la Presse 2016: Présentation" 
http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-ministerielles/Presse/Aides-a-la-presse 
19 Christian Marbach, « Georges Besse arrive chez Renault : lisons les journaux ! », Bulletin de la Societe 
des Amis de l'Ecole Polytechnique, 2013, revisé 2016  http://sabix.revues.org/1025 
20 Rodney Benson, “Shaping Immigration News: A French-American Companion.” Cambridge, UK: 
Cambridge University Press, 2013 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
6	
 

groups, whereas habitus disaffinities could contribute to less (and less positive) news coverage 
of other groups.».21 

One of the earliest novels to take on the subject matter of journalism, Alexandre Dumas’ 
The Count of Monte Cristo (1844), espoused these familial ties as a novel aspect of investigative 
reportage. Beauchamp, a young and talented journalist at the fictive newspaper l'Impartial, 
conducts a rigorous journalistic investigation that leads him to discover that twenty years 
earlier, his close friend’s father betrayed his protector to collect a bounty. Beauchamp’s loyalty 
to his friends’ father defeats his journalist impartialité as he pledges to never reveal the 
destructive story. 

 Some 150 years later, elite loyalty was still so much an aspect of French press that in 
their 1999 book L’Omertà Française,22  Sophie Coginard and Alexandre Wickham compared it to 
the Sicilian and Corsican mafia’s sacred code of honor, also known as  l’omertà (“code of 
silience”). Public figures enjoy the privileges of privacy and protection on grave matters both 
personal and financial, granted to them by journalists whose loyalty to their social group gained 
the upper hand. 

Public Distrust 

These factors combined to place France relatively low on the World Press Freedom 
Index, published annually by “Reporters Without Borders.” Of the 180 nations surveyed in the 
2016 report, most Western European countries made it to the top 20 (apart from Italy, ranked 
77th): Netherlands is placed 2nd, Switzerland 7th, Austria 11th, Belgium 13th and Germany 
17th. 

France by contrast regularly ranks much lower in comparison. Placed 45th in 2016, it is 
bypassed by the USA (41), Burkina Faso (42), Botswana (43) and Trinidad and Tobago (44). 
“Though journalists in France are generally free and their work protected by the law,” reads the 
report, “the media landscape is basically made of groups whose owners – industrialists in 
particular – may have other objectives in mind than defending editorial independence”, 
explains the analysis.  Moreover, “political and financial pressures are more and more frequent. 
Reporters have sometimes been attacked when they covered political meetings or other events.” 

These findings well reflect the attitude of the French public toward national press. The 
2016 Edelman Trust Barometer23 found that only 38% of the general public was trustful of 
media. Importantly, the report reveals a strong link between income inequality and trust levels: 
Respondents with high income showed a 64% trust in government and in media, compared to 
just 35% among low-income respondents. Alongside the U.S. and Brazil, France makes it to the 
top three countries with the largest gap between these two groups. 24  

                                                
21 Rodney Benson, “Shaping Immigration News: A French-American Companion.” Cambridge, UK: 
Cambridge University Press, 2013 
22 Sophie Coignard et Alexandre Wickham, “L'Omerta française”. Albin Michel, 1999 
23 http://www.edelman.com/insights/intellectual-property/2015-edelman-trust-barometer/ 
24 “2016 Edelman Trust Barometer Finds Global Trust Inequality is Growing.” January 27, 2016 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
7	
 

Paid French press can be divided into four main categories:25 National daily press (nine 
newspapers), local daily press (54), weeklies (45) and niche and professional magazines, 119 
publications strong. 26 Given the mistrust of the general public in the central government and 
newspapers, it is hardly surprising that France’s most-read paid newspaper is a local daily, 
Ouest-France, with 2.481 million readers.27  Le Parisien/Aujourd’hui en France, the second most-
read newspaper with 2.416 readers, is a national. But it is packaged with Le Parisien, the daily of 
the Île-de-France region. Next on the chart comes the sports daily newspaper l’Équipe with 2.275 
million readers.  

Legacy national platforms for investigatory journalism - Le Monde, Le Figaro and 
Libération - come further down the list. Le Monde has 2.231 million readers, Le Figaro 1.553 
million, whereas Libération attracts no more than 950,000 readers. Together the three national 
publications cover but a small fraction of France’s 66 million citizens. As a result, of the small 
number of national platforms and their limited reachl little room remains nowadays for 
journalists in France to expose irregularities and corruption in government and industry. 
 
Online Failures and Media Consolidation 

As Julia Cagé shows, when compared with revenues or taxes, government subsidies 
have less weight than generally ascribed to them.28 Generous as they may be, they fell short of 
saving the failing newspaper industry. Even more than its peers across the world, French 
newspapers struggled with the transition from traditional print to a regularly updated news 
website. Some newspapers tried to tackle the crisis by launching new titles to attract readers, 
but soon the initial curiosity waned and most had to shut down.  

Websites started by legacy news publications were not doing well either. In 2014, a US 
Nieman Foundation report described in strong terms the poor online qualities of the revered 
newsrooms of Libération, Le Monde and Le Figaro. «Libé (a short for Libération) is a wreck, and its 
digital presence an embarrassment” wrote Peter Gumbel for the report.29 The once vital 
newspaper dropped 15% in circulation in 2013 and sank in deep debt. The losses in readership 
and revenues across newsrooms were exorbitant. A 2014 report by the French ministry of 
culture found a drop of -4.2% in global revenue of press publications compared to 2013.30 In the 
national press, turnover was further lowered by -5.6%. With seven consecutive years of losses, 
calculated that the written press has lost in total more than 2 billion euros.   

And thus, between 2013 to 2015 the pillars of French press - Figaro, Le Monde, Liberation 
and l’Observateur - were all sold to media giants. In fact, in the past 5 years France has known a 

                                                
25 Pasquier, Martin and Bernard Lamizet. “Media Landscapes: France”. Europeen Journalism Center, 
2009. 
26 “La Press Payante”. L’Alliance pour les chiffres de la presse des médias, 2015.  
27 Audipresse, One  2014/2015 
28Cagé, Julia. “Sauver les médias : Capitalisme, financement participatif et démocratie.” Paris: 
Seuil 2015 
 
29 Peter Gumble, “Plus ça change”, Nieman Reports, Summer 2014 
30 “L'enquête rapide 2014 - Les chiffres clés,” http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-
ministerielles/Presse/Chiffres-statistiques 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
8	
 

storm of acquisitions that concentrated its entire media - including TV and radio channels - in 
the hands of about twenty conglomerates.  

In June 2014, the controlling stake in Libération was bought by the French-Israeli media 
mogul Patrick Drahi two months after he won a bid to buy SFR, the second-largest mobile 
company in France.  In October 2015, Drahi also became the owner of the weekly L’Express. 
Xavier Niel, owner of cable giant Free, took over Le Monde and L’Obs along with business 
partners Pier Bergé and banker Matthieu Pigasse. On that same month, Niel and Pigasse 
partnered with TV producer Pierre-Antoine Capton to form Media One, a 300-500 million dollar 
fund purposed for media companies acquisition.31  
 
France Compared to Italy and Germany 

According to Eurostat data, 52% of the adult population in Germany consumes news 
through the Internet, compared with Italy (30%) and France (23%).32 Yet despite its large market 
potential and high use of the Internet, few online journalistic startups have succeeded in 
Germany.33 In 2001, the venture Netzeitung ( ‘internet newspaper’) arrived on the scene. An 
online-only news venture, it went off to a good start with funding from the technology sector. 
Though it had some success, in the years of its existence Netzeitung suffered serious financial 
problems and perpetual changes of ownership. In 2009, the last owner turned it into an 
automatic news aggregator. 

The dearth of online news innovation in Germany results from the fact that unlike their 
French peers, German legacy newspapers like Spiegel and Die Zeit by and large excelled in 
handling the online transition. Although “the rise of the internet and the global economic crisis 
have challenged publishers here as elsewhere”, write Bruno and Kleis Nielsen of Germany, 
“their position remains stronger than in many other countries.”34 They provide editorial 
resources that “no European journalistic start-up can match.”35 

Compared to other West European countries, Italy was slow to develop an internet 
infrastructure in most parts of the country. Most legacy newspapers started their websites 
around 1994, but the first online experiment emerged only six years later. Dagoscopia, launched 
in 2000, “traffics in a mixture of gossip, rumours, and political backstage news (exposing in 
particular the weaknesses or scandalous sides of powerful figures)”.36 Per 27 June 2016, 
Dagoscopia’s homepage taunted articles about Amal and George Clooney’s prospects for 
children and a photo of a young celeb’s bare bottom, the caption claiming to have detected a 
major weight gain.   

It took ten years for new ventures to enter the scene. Since 2010 the news websites 
Lettera43, Il Posto and Linkiesta.it have joined the journalistic field, offering investigative reports, 
news articles and commentary. But their figures are nowhere close to the websites of 
                                                
31 Renaud Février, “‘Le Figaro’, ‘Libé’, ‘l'Obs’... qui possède la presse française?” L’Obs, October 15, 2015 
32  Eurostat, internet use: reading/downloading online newspapers/news, 2011 
33 Nicola Bruno and Rasmum Kleis Nielsen. Survival is Success: Journalistic Online Startups in Western 
Europe, , p. 15 
34 Survival is Success, 16 
35 Survival is Success, 19 
36 Survival is success, 69 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
9	
 

established publications. According to the Reuters Institute Digital News Report 2016, 5% of 
Italian online newsreaders used Il Post weekly, while La Repubblica Online served 33% of the 
readers weekly. Two other legacy newspaper websites -  Il Corriere della Sera online and La 
Stampa - had a weekly usage of 21% and 16% each.37      
 

Enter Mediapart 
 

In France, the disappointing online presence of France’s legacy quotidians has not 
translated into any significant advantage for new online enterprises.  The economics of online 
news were as challenging for newcomers as they were for the old reputed press.38 But Mediapart 
from the start did not fall strictly into any of these categories. A new online news enterprise, it 
was nonetheless established by four veterans of the traditional French press. Plenel, François 
Bonnet, Gérard Desportes and Laurent Mauduit all entered the reportage scene decades before 
the online revolution. 

In his inaugural letter to the readers editor Edwy Plenel invoked the «Declaration of the 
rights and duties of the free press», formulated by the French Council of Resistance in the years 
of Nazi occupation.39 Plenel is known for his ongoing critique of established journalism and the 
intimate ties between the mainstream media in France and foreign political and financial 
interests.  Like publications founded in the wake of World War II, Mediapart was propelled by 
its aspiration to become France’s much needed platform for muckraking and impartial 
investigative reports.  

To work out an organizational and financial model for the website, the journalists 
teamed up with Marie-Hélène Smiéjan, a senior informatics executive. Together they figured 
out a business model that strictly excluded advertising and protected most articles behind a 
paywall. “It won’t be viable if we put everything for free”, Smiéjan explained to the editorial 
board. 

From the start Mediapart published 5-7 articles a day. “We wanted it to look like a real 
newspaper, so we thought that should be the minimum”, explains Marie-Hélène Smiéjan.40 It 
later added user-generated blogs, and nowadays relies on news video streaming and on a very 
popular “open night” event series, featuring a top-politician answering questions of journalists 
and the readers all night long.            

True to its vision of transparency, the website made its ownership model immediately 
available. The company raised an initial sum of 2.9 million euros, 60% of which belonged to the 
six co-founders (Smiéjan and Plenel contributed the largest sums, 550,000 euros each). The 
remaining 40% came from the Mediapart’s Society of Friends, presided by the mathematician 
Michel Broué (504,000 euros); and from two private investors in informatics and technology, 
Jean-Louis Bouchard (Ecofinance) et de Thierry Wilhelm (Doxa), each investing 550,000 euros. 

                                                
37  
38 Survival is Success, 1 
39 Plenel, “Comment Mediapart a construit son Indépendence” 
40 Interview with Marie-Hélène Smiéjan, March 2016 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
10	

 

Within a little over two years, Mediapart had nothing to show but profits. In the autumn 
of 2010 the company reached its point of equilibrium, and in 31 December 2011 it marked its 
first profitable year, and it has been profitable since. Mediapart’s declared after-tax benefits for 
2014 were 1.48 million euros for an income of 8.8 million euros. By September that year 
Mediapart reached its 100,000th subscriber. By the end of 2015, some 18,000 more subscribers 
joined the Mediapart readership. Its newsroom grew from 24 to 39 journalists, and it now 
employs 65 workers altogether - in adherence to a transparent salary system singularly based 
on equality. According to Reuters Institute for the Study of Journalism, Mediapart is “arguably 
the most disruptive and controversial journalistic online start-up in France today.”  

Scoops and Success 

A self-described traditional investigative news website “that covers a great many other 
stories that don't hit the headlines”, and accentuating its efforts to cover social issues, 
Mediapart nevertheless made its mark chiefly by publishing exclusive documents that were at 
the heart of two of the main political stories of the last decade: The Bettencourt affair and the 
Cahuzac case. Both stories proved crucial to the future of Mediapart. 

In June 2010, the richest woman in France, owner of l’Oréal Cosmetics Liliane 
Bettencourt, became embroiled in a high-level French political scandal after details of the tape 
recordings made by her butler became public. The tapes included a conversation between 
Bettencourt and Éric Woerth, who was soliciting a job for his wife as manager of Bettencourt’s 
wealth. Woerth was acting at the time as budget minister and was running a high-profile 
campaign to catch wealthy tax evaders. Ms Bettencourt, moreover, received a €30 million tax 
rebate during that period. The secret recordings also implicated former French president 
Nicolas Sarkozy in the affair. Sarkozy filed a lawsuit, but thanks to the international attention 
the story attracted Mediapart reached over 58,000 and started 2011 as its first profitable year. 

Two years later another Mediapart investigation rocked France’s political world. Jérôme 
Cahuzac was serving as an industrious minister of budget under François Hollande’s socialist 
government when, in 4 December 2012, Mediapart published a story titled: “The Swiss Account 
of Minister of Budget Cahuzac”. Investigative journalist Fabrice Arfi revealed that the minister 
had an undeclared bank account in Geneva up until 2010. Infuriatingly it was Cahuzac who less 
than a month before publically declared a legislative war on those who stowed their fortune 
overseas to evade France’s 60% taxation. His career was over.  Mediapart got the push that 
propelled it to profitability. 
 
Competition: Rue89 

Mediapart was not the only online pretender to the throne of an independent “pure 
player.” Rue89 was launched on May 2007, just ten month before Mediapart. Similarly to 
Mediapart, it was founded by reputed reporters from the legacy press and investors Pierre Haski 
and Pascal Riché (from the left-leaning daily Libération). The ‘89’ in the name references three 
seminal moments in history: the French revolution (1789), the fall of the Berlin wall (1989), and 
the invention of the World Wide Web that same year. It emphasized its independence, offering 
general news, investigative journalism, analysis and opinion. Its business model, however, was 
different: it relied on advertising, training videos, and an accompanying print magazine. 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
11	

 

The first success of Rue89 came early. Only one before its launch, Nicolas Sarkozy 
defeated Ségolène Royal in the Presidential Election, and Rue89 soon had its scoop: Sarkozy’s 
wife at the time, Cecillia Attias, did not vote for her husband. More important from this piece of 
news was the fact that the weekly Le Journal du Dimanche had, despite the judgment of its 
journalists, decided to censor the story. The publication was owned by the Lagardère group, 
which held ties to Sarkozy. 

Yet, despite its success, it suffered debilitating financial difficulties. In December 2011 it 
was acquired by the popular weekly Le Nouvel Observateur (aka l’Obs). In March 2016, Jérôme 
Lefilliâtre of Libération described it as “just another link on l’Obs website”. Indeed, its url 
address is now a subset of that of l’Obs, and the logo minimally appears under that of the 
newspaper. The brand no longer exists. “They wanted to publish fine journalism for free,” says 
drily Edwy Plenel. “This is not an information business model. This was an entertainment 
business model, an infotainment really”. 41 
 
Taxation Battle 

About a year after the break of the Cahuzac affair, Mediapart entered a taxation battle 
with the government that is still waged. Between 2008 and 2014, Mediapart paid 2.1% VAT – 
the rate applicable to newspapers – rather than the 19.6% that applies to digital platforms. 
According to the Treasury, Mediapart owes the tax authorities 4.7 million euros (the difference 
itself was 3 million). Edwy Plenel publicly announced that the website will not pay and accused 
the treasury of running a vendetta against in revenge of the Cahuzac revelations. The 
parliament decided in 2015 that digital journalism platforms should have the same VAT rate as 
their print counterparts, but the tax authorities still demand that Mediapart pays back its 2008-
2014 taxes. 
 For Plenel, the battle is waged over the independence of Mediapart. The measures taken 
by the Treasury, he wrote in January 2016, “are meant primarily to weaken us and to slow 
down the construction of our independence.” Plenel’s refusal to pay can tell a story of 
courageous resistance that reaffirms Mediapart’s core values. But it could also imply that 
Mediapart feels untouchable: already the suspicion has arisen that President Hollande works to 
influence the treasury in favor of Mediapart. The website’s main early competitor, Rue89, paid 
the 19.6% VAT and was refused any refund. Its founder, the ex Liberation editor Pierre Hasky, 
angrily remarked that a website carrying a mission of justice should pay its taxes.  
 Rue89, however, had to give up its independence and was bought out by the leftist 
weekly Le Nouvel Observateur.  At the moment, the mounting legal expenses threaten to shake 
Mediapart’s financial health. The latest Mediapart financial report, published March 10 2006 upon 
the website’s eighth year, details the anticipated impact of the battle on the company’s balance 
sheets, and urges readers to support the website. «Our liberty is too precious  - and increasingly 
too necessary - for us to let off the guard from the conditions that guarantee it», writes Plenel.  
In April, Mediapart augmented its fee for new subscribers from 9 to 11 euros per month. 
  
Pure Player?  

                                                
41 Interview with Edwy Plenel, March 2016 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
12	

 

 The launch of Mediapart is generally described in fairy-tale terms -- four journalists 
longing for press independence taking to the Web, investing their pensions in a new venture. 
The truth is a little different. As we’ve seen, out of the first investment of 2.9 million euros, 1.1 
million came from Econocom and Doxa, both privately owned and close to the French elite. 
Plenel explains that the two investors are interested in the Mediapart adventure for two 
reasons, «the democratic game - the freedom and pluralism of information - and the business 
lab - the invention of a new model for the Internet». Put it another way, the actual journalistic 
content remains outside their fields of interest.  

Furthermore, immediately after MediaPart’s launch when it became clear that the initial 
target of 10,000 paying subscribers would be missed, Plenel convinced Odyssée Venture, a 
hedge-fund specializing in tax schemes for the very rich, to invest 1 million euros for 22% of the 
capital. Five years later, in March 2014, Odyssée Venture sold its 22% to Edwy Plenel, the other 
3 founders and to Jean-Louis Bouchard, owner of Econocom. The price was 2.5 million euros, 
reflecting a market value of 11.3 million euros. 

Given the imposing power of media conglomerations in France today, it is not clear for 
how long, and to what extent, the strict separation of interest can be kept intact.  The benignly 
titled “Société des Amis de Mediapart” hides powerful members that include Maurice Lévy, the 
president of Publicis; Christian Ciganer, the private banker of Nicolas Sarkozy and brother of 
his ex-wife and PR mogul Cecilia Sarkozy; Jean-Louis Bouchard, chief investor of Econocom, a 
B2B publicly-held French company present in 20 countries; Xavier Niel, a key figure of the 
French financial world, investor in “Le Monde” and owner of the multinational internet 
provider “Free”, and Stéphane Fouks, the Euro-RSCG boss and special adviser to numerous 
politicians, most notably Jérôme Cahuzac himself. 

“Yes, [Stéphane Fouks] invested 550,000 euros”, confirms Plenel in a conversation, “as 
did Maurice Lévy. So what? At the time, we took everything we could get a hold on,” he 
laughs. “And everyone could see that it had no influence at all on our investigations into power. 
Besides,” added Plenel, our biggest ‘friend’ was Xavier Niel who, I stress, was at the time a 
mere internet provider and was not yet an established member of the oligarchy.” Plenel added 
that Niel’s contribution of 200,000 euros went to Mediapart’s Society of Friends, and he is 
therefore not a direct shareholder.42 
 
Now what? 
 In 2015, on the occasion of the website’s seventh birthday, Plenel announced that he 
would leave Mediapart when he reaches the age of retirement in 2017. Two other founders, 
Marie-Hélène Smiéjan and Laurent Mauduit, will also turn 65 in 2017 and are likely to retire as 
well (the fourth, François Bonnet, is a year younger than the rest). 
  As Alex Piquard pointed out in Le Monde in 2015, Plenel’s legendary figure might be 
hard to replace. «The idea the such a character - a debater, essayist, the former editor-in-chief of 
Le Monde - would go on retirement raises many questions», He writes. « ‹Edwy› recognises that 

                                                
42 Interview with Edwy Plenel, April 2016 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
13	

 

his personality - his  ‹moustache› - may have a strong presence, but he is optimistic about the 
prospects of finding a successor». 43 
 Plenel told Piquard that he plans to stay within reach after his retirement. But his 
departure also entails a thorough rethinking of the business model. Smiéjan and Plenel own 
nearly 30% of Mediapart; to keep the website independent, they first thought of transferring 
their parts to the company’s salaried workers. But now, Plenel conceived an ambitious 
alternative: to sell Mediapart to a trust dedicated to keep Mediapart independent.  Based on the 
model of the Scott Trust, the new structure would build new journalistic platforms inspired by 
Mediapart: a website dedicated to corruption in sports, for example, could in his opinion gain 
readers without cannibalizing Mediapart’s readership.  

But can Plenel conduct this kind of fundraising -- courting financiers, hedge funds, and 
philanthropists all across France -- without sabotaging the main platform? Will MediaPart’s 
business model work without its charismatic founder? Can it be replicated elsewhere? One is 
reminded of the credo of the fictitious Starship Enterprise from Star Trek  -- “to explore strange 
new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no man has gone 
before”.  
  

                                                
43 Alexandre Piquard, “Mediapart : Plenel prépare l’après-Plenel”. Le Monde Economie, March 13, 2015.  
 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
14	

 

Exhibits 
Exhibits 1-8 present Mediapart facts and figures between 2008 and 2015.  
 

French Media Market 
According to the data published by IREP (Institut de Recherches et d’Etudes Publicitaires)44, 

advertising revenues in the year 2015 sum to 12.8 billion euros, with a 1.1% decrease since 2014. 
The biggest drops have been registered in Advertising on Telephone Directories (-6.9% as 
compared to 2014), Press (-5.9%) and Mail Advertising (Addressed and Unaddressed combined, 
-4.9%). Instead, Internet Advertising has increased by almost 6% since 2014.  

Over the period between 2010 and 2015, revenues from four out of five of the historical 
media – namely, Television, Cinema, Radio and Outdoor Advertising – have remained quite 
constant, albeit slightly in decline. A similar pattern cannot be drawn for the Press, which saw 
its revenues dropping overall by 30% since the beginning of the period under consideration. 
The second worse decline is that of Telephone Directories, that have suffered a decrease of 25%, 
followed by Mail Advertising (- 19% since 2010). On the contrary, 2015 advertising revenues 
from Internet are 36% higher than those in 2010.  

Exhibit 9 plots the total revenues (in billion €) by media in France over the period 2010-
2015. The data derive from IREP annual study on the evolution of Ad French Market. 
As we can see from the figure, advertising revenues are on a declining, although flattening, path 
since 2011. According to the 2012 IREP report45, total advertising revenues dropped by 3.5% 
between 2011 and 2012. In the period 2007- 2012, the five historical media (Television, Cinema, 
Press, Radio and Outdoor Advertising, without their activities through the Internet) have lost 2 
billion euros, of which 1.5 billion euros accounted for the Press only.   

Exhibit 10 shows how the decline in revenues in the past three years changes when we 
isolate historical media: as expected, they experience the largest drops in total annual revenues, 
although the decline is stabilizing over time. In particular, when we include revenues from 
Internet advertising – that comprises revenues from display advertising, search advertising, and 
mobile advertising – the market has reached stability last year. Market forecasts for 2016 are 
market stabilization for all the media, and an increase in the “Historical Media + Internet” by 
1%, with the rise in Internet advertising outpacing the flattening decline in Historical Media 
revenues.46 

Data from France PUB clearly depicts a similar picture on the advertising expenditures 
side. In 2015, advertising spending amounted to 29.4 billion euros in total, a 0.8% decline since 
2014. The highest cuts affect Directories (-7% since 2014), the Press (-6.3%) and Direct Marketing 
(-3.6%). Among newspapers, the most severe drop pertains to national daily newspapers, which 
suffered a decrease of 7 percentage points since 2014 (as compared to -5.5% for regional 
newspapers). Remarkably lower appear as well expenditures on the free informative press, 
which registered a decline of 18.5% as compared to the previous year.  
                                                
44 http://www.irep.asso.fr/  
45 http://www.irep.asso.fr/marche-publicitaire-chiffres-2012  
46 IREP – France Pub 2015 Press Release available here: 
http://www.irep.asso.fr/_files/marche_publicitaire/communique_de_presse_MPF_2015.pdf  



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
15	

 

The pie chart reported in Exhibit 11 shows the composition of total advertising 
expenditures by means of communication in 2015. 

The change in advertisers expenditures between 2014 and 2015 differs among sectors: 
according to the 2015 IREP – France PUB Press Release, expenses in consumer goods and 
household equipment increased by 1% over the period. Particularly relevant are the increases in 
advertisers expenditures in the Pharmaceutical sector (+ 7.1%), Food (+ 5.3%), Drinks (+ 5.5%), 
and Clothing (+ 1.8%). Expenditures on Retail sector appear on a positive trend as well, 
although lower (+ 0.1%).  
Instead, the trend in ad spending on Services remains downward sloping: expenses have 
lowered by 3.4% since 2014. In addition, in 2014 they were 3.5% lower than the previous year, 
and 6.5% lower than 2012 levels. Less pronounced, but still negative, is the change in ad 
expenditures for the Business-to-Business industry (-1.3% between 2014 and 2015).  
 

French Media Industry vs. US Media Industry 
In order to have comparable data between the two countries, the analysis has been 

restricted to advertising revenues and spending by Historical Media (i.e. Television, Radio, 
Press, Outdoor Advertising, and Cinema) and Internet for the year 2015.47 See Exhibit 12 for 
details. 
 
French Newspapers 

According to the information released by ACPM (Alliance pour les Chiffres de la Press et 
des Médias)48, the biggest national newspapers in terms of circulation are: Le Figaro (average 
monthly circulation of 321,569 copies in 2015), followed by Le Monde (292,054), Aujourd’hui en 
France (141,697), la Croix (100,632) and Libération (91,649). Broadly diffused appear as well 
L’Équipe, that covers news on sport (229,722), and Les Echos, the main French financial 
newspaper (129,455).  

As we can see from Exhibit 13, circulation among the top French newspapers decreased 
over the past three years – with the exception of Le Figaro, that kept its levels almost constant 
over the entire period in exam. The graph shows the percentage change in the number of copies 
sold between two successive years, and it takes 2012 as base year. Generally speaking, in 2013 
there has been the most dramatic drop, particularly relevant for Libération (circulation in 2013 
was almost 15% lower than its 2012 level) and Aujourd’hui en France (-10%), but also for Le 
Monde (almost -5%), historically one of the two leading newspapers. 

Given the increasing importance of the digital world, ACPM publishes as well data on 
the number of total visits of newspapers’ websites (eventually separated between visits made 

                                                
47 For France, calculations are based on France PUB data on Advertising Expenditure, looking only at 
Historical Media + Internet. For the U.S., the data that seemed the most comparable have been taken from 
Statista, available here (for revenues): http://www.statista.com/statistics/272500/advertising-revenue-in-
the-us-by-media/ ; and here (for spending): http://www.statista.com/statistics/386308/advertising-
expenditures-by-medium-usa/ . 
48 http://www.acpm.fr/Chiffres/Diffusion/La-Presse-Payante/Presse-Quotidienne-Nationale  



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
16	

 

through mobile web access as opposed to desktop access), on a monthly basis. Exhibit 14 shows 
April total visits and the average number of pages visited each time.  
As we can see, in terms of total pages visited during the month, Le Monde and Le Figaro are 
considerably above the other main newspapers.  

In terms of audience, we can also look at how the news website are ranked in the list of 
the most visited websites in France. Mediametrie/Nielsen provide this data on a monthly basis. 
Exhibit 15 shows the ten most visited groups’ websites, along with the ten most visited media 
groups’ websites, provided that media companies generally own more than just one newspaper 
– or more generally, only one source of news. Exhibit 16 shows a very similar table, where 
instead the rank refers to the most visited unique website.  

Finally, if we restrict the analysis to the Individual Paid Circulation only (that is, we 
exclude copies sold to third parties, abroad, and all non-paid circulation), we can decompose 
total circulation by buying option offered to the individuals: “Print subscription” – notice that it 
may offer as well full access to the web news, “Single-copy Sale”, and “Digital Subscription 
only” – that gives exclusively full access to the news through newspapers’ websites.  
Exhibit 17 depicts some remarkable differences among newspapers, in terms of selling channels. 
Aujourd’hui en France for instance, sells almost all of its copies in single sales through kiosks, 
whereas La Croix has customers who have mainly chosen print subscriptions. Le Monde is the 
newspaper that relies the most on digital subscriptions, accounting for closely 1/3 of its total 
individual paid circulation. 

Since this type of data is available since 2012, we can see how the means of circulation 
have evolved for those same newspapers in the past few years (see Exhibit 18). The smallest 
ring, which sums up to 100%, shows the decomposition of individual paid circulation in 2012, 
whereas the largest ring, 2015 percentages. As we may have expected by looking at 2015 bar 
graph, Aujourd’hui en France relied almost entirely on single-copy sales during the entire 
period. The two leading newspapers, while relying for around 50-60% on print subscriptions, 
have experienced an increase in digital subscriptions, especially at the expenses of single-copy 
sales. Libération instead, seems to have been able to attract its customers with subscriptions of 
either form, although more considerably in print.  
Exhibit 19 is a table taken from the newly released book by Eli Noam, Who Owns the World’s 
Media? Media Concentration and Ownership Around the World (Oxford University Press, 2016), 
shows French Daily Newspapers market shares’ evolution over time, measured in terms of 
circulation.  
 
 
Who owns the media in France?49 

The multinational mass media company Vivendi owns the French TV channel Canal + 
Group. It also owns stakes in companies like Universal Music Group, Dailymotion, Ubisoft, 
Gameloft and Telecom Italia. Its largest shareholder is the Bollore’ Group, owning 14.35% of 
share capital as of February 2016. Its chairman and CEO Vincent Bollore’ is ranked as the 248th 
richest person in the world according to Forbes, with a net worth of $5.3 billion, and 11th in 

                                                
49 Source: Wikipedia pages, unless otherwise noted.  



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
17	

 

France.50 The Group also controls advertising giant Havas, owning around 60% of its share 
capital: Yannick Bollore’ is its chairman and CEO.  

The conglomerate Bouygues operates in construction, real estate development, media 
and telecommunications through its subsidiaries. Key figure is Martin Bouygues, that with his 
brother Olivier is ranked as the 435th richest person in the world (2016 Forbes ranking) and 14th 
in France, with a net worth of $3.4 billion.51 With a 43% stake in TF1 Group, Bouygues group 
controls TF1 channel (the largest European private TV channel as well as the most popular 
channel in France) and several others. It also owns 100% of Publications Metro France, a group 
of free-distribution press.  

The German media company Bertelsmann, through its division RTL Group (the leading 
European entertainment company with its 57 television channels and 31 radio station in 10 
countries52) controls RTL radio stations and relevant TV channels, through its 48.6% stake in M6 
Group (e.g. channel M6, the third most watched in France). Through its division Gruner + Jahr, 
Bertelsmann owns Prisma Media, the second-largest magazine publisher in France, editing 20 
leading brands, that reach over 34 million French every month.53 

The media conglomerate Lagardère, headed by Arnaud Lagardère, operates through its 
subsidiary Lagardère Publishing in the book and electronic publishing sector in several 
countries, including the publisher Hachette. Lagardère Active instead owns 24 radio stations, 16 
TV channels and is one of the first news publishers in the French press, with several well 
established magazines and 81 editions under license internationally.54  

Altice Media Group France, division of Altice Group, was founded in 2015 by Patrick 
Drahi and Marc Laufer. It publishes the newspaper Liberation and news magazine L’Express. 
Drahi is the founder and chairman of the Netherland-based telecommunication parent company 
Altice. In the past few years, he acquired the second largest mobile phone French company SFR; 
he entered the US market by acquiring 70% of controlling stake of Suddenlink Communications 
(the seventh largest US cable company); last year, he acquired Portugal Telecom, and tried to 
further consolidate the French telecom sector with an offer to Bouygues Telecom, the third 
largest company. In May 2016, he is the process of buying Cablevision, for $17.7 billion.55 In 
Israel, he owns the TV station i24 News and cable vision operator Hot. He is one of the richest 
people in both France and Israel (as of 2016), and currently the 205th richest person in the world 
(Forbes 2016).56 

Owner of the Figaro group is Dassault Group, a holding company headed by Serge 
Dassault. Its core activities are in the aircraft and software industries. With a net worth of $15.5 
billion in 2016, Mr. Dassault is the 3rd richest person in France, and the 56th in the world.57  

                                                
50 http://www.forbes.com/profile/vincent-bollore/  
51 http://www.forbes.com/profile/martin-olivier-bouygues/  
52 http://www.rtlgroup.com/files/pdf2/facts_20160420.pdf  
53 http://www.prismamedia.com/groupe/presentation/  
54 http://www.lagardere.com/activites/lagardere-active-2610.html  
55 http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-05-20/new-york-panel-recommends-approval-of-altice-
cablevision-deal  
56 http://www.forbes.com/profile/patrick-drahi/  
57 http://www.forbes.com/profile/serge-dassault/  



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
18	

 

Le Monde, and more recently Le Nouvel Observateur, Courrier International and 
Telerama are co-owned by investors Pierre Bergé, Matthieu Pigasse and Xavier Niel. The 
businessman Pierre Bergé is the co-founder of Yves Saint Laurent Couture House. Matthieu 
Pigasse is a French investment banker and investor. Active in the media industry, he owns a 
stake in the Huffington Post, and the radio station Radio Nova. Xavier Niel is the founder of the 
fourth biggest telecom company in France, Iliad, and invested in startups related to online 
services or technology (he was one of the founding members of Mediapart, contributing with 
200,000 euros for the Société des amis de Mediapart). According to Forbes, he is the 129th richest 
person in the world, and 7th in France.58 He is married with Delphine Arnault, daughter of 
Bernard, the 2nd richest person in France and 14th in the world, chairman and CEO of LVMH, the 
luxury conglomerate of more than 70 prestigious brands. Bernard Arnault is the owner of the 
first daily financial newspaper Les Échos, and was the owner of the weekly economic 
newspaper La Tribune. Last year, the group LMVH acquired the third biggest French 
newspaper in terms of circulation, Le Parisien-Aujourd'hui en France.  

The Amaury Group is a family owned company involved in the French media and press 
industry since the mid-20th century. It was the publisher of the regional newspaper Le Parisien, 
and of the national Aujourd'hui en France. It is the publisher of the first national sport 
newspaper in France,  L’Équipe, and leads the sport news through L’Équipe Group. Amaury 
Sport Organization is also one of the principal organizers of international sporting events, 
specializing in all businesses related to the organization, media and commercialization of sports 
competition. The company organizes 70 events every year: notably, the Tour de France, the 
Dakar Rally and the golf tournament Open de France. 

The billionaire businessman François Pinault, founder of Kering, took control of the 
news magazine Le Point, though the Artemis Group. With a net worth of $11.5 billion in 2016, 
Mr. Pinault is ranked 4th among the French richest people, and he is the 84th richest person in the 
world.59 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                
58 http://www.forbes.com/profile/xavier-niel/  
59 http://www.forbes.com/profile/francois-pinault/  



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
19	

 

Exhibit 1 Mediapart Total Workforce between 2008 and 2015 

 
 
Exhibit 2 Mediapart Turnover between 2008 and 2015, in euros 

 
 
 
 
 

24	 24	 24	
31	 31	 33	 35	 39	

6	 8	 10	

13	 14	
17	

20	
26	

30	 32	 34	

44	 45	
50	

55	

65	

0	

10	

20	

30	

40	

50	

60	

70	

80	

2008	 2009	 2010	 2011	 2012	 2013	 2014	 2015	

Journalists	 Operational Services	

Source: Mediapart	

614,801	
1,331,361	

2,818,960	

5,026,522	

5,968,459	
6,843,746	

8,761,769	

10,386,487	

0	

2,000,000	

4,000,000	

6,000,000	

8,000,000	

10,000,000	

12,000,000	

2007	 2008	 2009	 2010	 2011	 2012	 2013	 2014	 2015	

Source: Mediapart	



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
20	

 

Exhibit 3 Mediapart Annual Subscriptions 

 
 
Exhibit 4 Mediapart Audience 2008-2015 

  

0	

20000	

40000	

60000	

80000	

100000	

120000	

140000	

2007	 2008	 2009	 2010	 2011	 2012	 2013	 2014	 2015	

Individual and collective subscriptions	 Individual subscriptions only	

Source: Mediapart	

Individual and collective* subscriptions (118,099 in 2015)	
of which, individual only (114,113 in 2015)	

* Educational institutions, businesses and communities	

0	

1,000,000	

2,000,000	

3,000,000	

4,000,000	

5,000,000	

6,000,000	

7,000,000	

2008	 2009	 2010	 2011	 2012	 2013	 2014	 2015	

Visits (monthly average)	 Unique Visitors	

Source: Mediapart	

5,733,963	

3,062,302	



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
21	

 

Exhibit 5 Mediapart Current Result 2008-2015, in euros 

 
 
Exhibit 6 Mediapart Net Profit 2008-2015, in euros 

 
 
 

-2,825,229	
-2,364,698	

-1,419,326	

476,608	 574,779	
769,668	

1,411,158	
1,871,545	

-3,500,000	

-2,500,000	

-1,500,000	

-500,000	

500,000	

1,500,000	

2,500,000	

2008	 2009	 2010	 2011	 2012	 2013	 2014	 2015	

Source: Mediapart	

-2,825,229	

-2,133,196	

-1,355,675	

572,349	
702,853	 903,595	

-1,081,315	

715,454	

-3,500,000	

-3,000,000	

-2,500,000	

-2,000,000	

-1,500,000	

-1,000,000	

-500,000	

0	

500,000	

1,000,000	

1,500,000	

2008	 2009	 2010	 2011	 2012	 2013	 2014	 2015	

Source: Mediapart	

It includes €4.7m provision for VAT dispute	



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
22	

 

Exhibit 7 Mediapart Annual Balance Sheet 2011-2015, in euros 
Assets (€) 2011 2012 2013 2014 2015* 

Fixed Assets 130,940 139,647 415,931 763,835 738,738 
Current Assets 2,462,760 3,162,528 4,227,512 4,411,298 7,025,888 

            
Total Assets 2,593,700 3,302,175 4,643,443 5,175,133 7,764,626 

            
Equity & Liabilities (€) 2011 2012 2013 2014 2015* 

Capital Stock 242 703,677 1,604,842 -850,682 -127,347 
Other Shareholders Funds 204,624 204,624 204,624     

Provisions for Risks and Charges 743,055 743,055 743,055 3,389,233 4,844,695** 
Short Term Debt 1,645,779 1,650,819 2,090,921 2,636,582 3,047,279 

Total Shareh. Funds & Liab. 2,593,700 3,302,175 4,643,442 5,175,133 7,764,627 
* Preliminary data  
** Provisions for risk: the company is in dispute with the tax administration on the 2.1% VAT rate granted 
to the press in the period prior to February 1, 2014. The adjustment amounts to €4,697,695  of which 
€1,349,462 in interests and fines for bad faith. 
Source: Mediapart 
 
Exhibit 8 Mediapart Income Statement 2011-2015, in euros 

 (€) 2011 2012 2013 2014 2015* 
Operating Income 5,122,068 6,039,288 6,894,797 8,982,229 10,441,139 

Operating Costs 4,657,847 5,467,575 6,131,915 7,594,381 8,577,574 
Operating Result 464,221 571,713 762,882 1,387,848 1,863,565 
Financial Income 12,391 3,357 6,608 23,310 7,980 

Financial Expenses 4 291 -178     
Financial Result 12,387 3,066 6,786 23,310 7,980 

            
Current Result 476,608 574,779 769,668 1,411,158 1,871,545 

            
Extraordinary Income 9,377 19,479 8,001 5,858 411,693** 

Extraordinary Expenses 13,641 12,263 6,969 2,632,752 1,621,620 
Extraordinary Profit -4,264 7,216 1,032 -2,626,894 -1,209,927 

            
Total Income 5,143,836 6,062,125 6,909,406 9,011,397 10,860,812 

Total Expenses 4,671,492 5,480,129 6,138,707 10,227,132 10,199,194 
Taxes -100,005 -120,857 -132,896 -134,420 -53,836 

Net Profit/Loss 572,349 702,853 903,595 -1,081,315 715,454 
* Preliminary data  
** Exceptional gift of our readers, they support us facing the tax litigation 
Source: Mediapart 
 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
23	

 

Exhibit 9 Advertising Revenues in France, by Medium (billion €) 

 
 
Exhibit 10 Revenues by Type of Media in France, % change since previous year 

 
 
 
 
 

0	

2	

4	

6	

8	

10	

12	

14	

16	

2010	 2011	 2012	 2013	 2014	 2015	

Mail Ads	

Directories	

Outdoor	

Internet	

Press	

Radio	

Cinema	

Television	

Source: own calculations based on IREP - France PUB data 	

-4.9%	

-3.2%	

-1.9%	

-3.1%	

-1.5%	

0.0%	

-3.6%	

-2.5%	

-1.1%	

-6.0%	

-5.0%	

-4.0%	

-3.0%	

-2.0%	

-1.0%	

0.0%	
2013	 2014	 2015	

Historical Media	 Historical Media + Internet	

Source: IREP - 2015 Report	



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
24	

 

Exhibit 11 Advertisers’ Expenditures in France by Means of Communication (2015, %) 

 
 
  

Television, 13.2%	
Cinema, 0.4%	

Radio, 2.9%	

Internet, 6.8%	

Press, 8.4%	

Outdoor, 4.5%	

Directories, 3.1%	

Direct Marketing, 
26.9%	

Promotion, 18.4%	

Exhibitions and 
Faires, 5.2%	

Sponsorships, 2.9%	

Cultural 
Sponsorhips, 1	

Public Relations, 
6.3%	

Source: IREP - France PUB	

Total: € 29.4 billion	



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
25	

 

Exhibit 12 2015 Advertising Revenues and Spending in France and in the US, by Medium 

Advertising Revenues in France and U.S., by medium (2015) 

 
France US 

Medium billion US$ as % Ad Rev billion US$ as % Ad Rev 

Television 3.60 0.31 66.3 0.37 
Radio 0.80 0.07 17.4 0.10 
Press 2.81 0.24 27.3 0.15 

Outdoor Ad 1.30 0.11 8.9 0.05 
Cinema 0.09 0.01 0.8 0.00 
Internet 2.93 0.25 59.6 0.33 

Total 11.53 1.00 180.3 1.00 

     Advertising Spending in France and U.S., by medium (2015) 

 
France US 

Medium billion US$ as % Ad Spend billion US$ as % Ad Spend 

Television 4.31 0.36 74.76 0.38 
Radio 0.94 0.08 19.51 0.10 
Press 2.74 0.23 44.9 0.23 

Outdoor Ad 1.47 0.12 7.4 0.04 
Cinema 0.13 0.01 1.11 0.01 
Internet 2.22 0.19 48.58 0.25 

Total 11.82 1.00 196.26 1.00 
Source: France PUB data release for France; Statista for the U.S.                                                        
Note: The exchange rate used for French numbers is the official averaged exchange rate as reported by the World 
Bank for the year 2015. 

 
  



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
26	

 

Exhibit 13 Circulation of Top French Newspapers, % change between successive years  
  (since 2013)  

 
 
Exhibit 14 Total Visits (right axis) and Average # Pages Visited (left axis), April 2016 

 
 
 
 
 

-16	

-14	

-12	

-10	

-8	

-6	

-4	

-2	

0	

2012	 2013	 2014	 2015	

Le Figaro	

Le Monde	

Aujourd’hui 
en France	
La Croix	

Source: own calculations based on ACPM data	

0.00	

0.50	

1.00	

1.50	

2.00	

2.50	

3.00	

3.50	

4.00	

4.50	

LeMonde.fr	 LeFigaro.fr	 LeParisien.fr	 Liberation.fr	 La-croix.com	
0	

10,000,000	

20,000,000	

30,000,000	

40,000,000	

50,000,000	

60,000,000	

70,000,000	

80,000,000	

90,000,000	

100,000,000	

Pages/Visit	 Total Visits	Total Visits	 Pages Visited/Visit	

Source: ACPM 	



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
27	

 

Exhibit 15 French most visited groups’ websites and media groups’ websites (April 2016) 

10 Most Visited Groups' Websites 

Rank Website Monthly Unique Visitors (April 2016)1 

1 Google 41,914,000 
2 Microsoft 35,537,000 
3 Facebook 27,148,000 
4 Groupe Figaro CCM Benchmark 23,556,000 
5 Webedia 20,243,000 
6 Orange 20,032,000 
7 Solocal Group 19,316,000 
8 Schibsted 16,593,000 
9 Wikimedia Foundation 16,147,000 

10 Groupe Lagardiere 15,776,000 

   
10 Most Visited Media Groups' Websites 

Rank Website Monthly Unique Visitors (April 2016)1 

4 Groupe Figaro CCM Benchmark 23,556,000 
10 Groupe Lagardiere 15,776,000 
11 Vivendi 15,588,000 
14 M6 13,574,000 
17 Groupe Le Monde 12,448,000 
18 Prisma Media 12,004,000 
23 francetelevisions 9,839,000 
28 Groupe TF1 8,919,000 
29 Next Radio 8,788,000 
33 Altice Media Group 8,507,000 

Note: 1 Data refer to Internet audience of desktop devices only. 

Source: Médiamétrie Communiqués de Presse (May 27, 2016), available at: 
http://www.mediametrie.fr/internet/communiques/audience-internet-ordinateur-en-france-en-avril-
2016.php?id=1470. 

 
  



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
28	

 

Exhibit 16 French most visited websites and news websites (April 2016) 

Most Visited Websites 

Rank Website Monthly Unique Visitors (April 2016)1 

1 Google 40,912,000 
2 Facebook 27,002,000 
3 Microsoft 24,489,000 
4 Youtube 24,123,000 
5 Orange 18,635,000 
6 Leboncoin.fr 16,592,000 
7 Windows Live 16,367,000 
8 Wikipedia 15,889,000 
9 Skype 14,982,000 

10 Amazon 14,789,000 

    
Most Visited News Websites 

Rank Website2 Monthly Unique Visitors (April 2016)1 

16 France Televisions 9,839,000 
22 Le Figaro 8,641,000 
23 Linternaute.com 8,596,000 
29 Le Monde 7,951,000 
37 MYTF1 6,803,000 
38 Tele Loisirs 6,792,000 
40 Le Parisien 6,556,000 
41 20minutes.fr 6,527,000 

48 L'Equipe 5,884,000 
Note: 1 Data refer to Internet audience of desktop devices only. 
          2  Only nine news websites are in the rank, because they are the only ones appearing in the list of the most 
visited 50 websites in France dueing April 2016, on which the tables are based. 

Source: Médiamétrie Communiqués de Presse (May 27, 2016), available at: 
http://www.mediametrie.fr/internet/communiques/audience-internet-ordinateur-en-france-en-avril-
2016.php?id=1470. 

 
  



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
29	

 

Exhibit 17 Individual Paid Circulation in France, in 2015 (by buying option) 

 
 
Exhibit 18 Individual Paid Circulation 2012-2015 by French newspaper 

 
 

57%	

46%	

4%	

86%	

40%	

29%	 27%	

96%	

5%	

46%	

14%	

27%	

0%	 9%	 14%	
0%	

10%	

20%	

30%	

40%	

50%	

60%	

70%	

80%	

90%	

100%	

Le Figaro  
(circulation:230,663)	

Le Monde  
(circulation:216,833)	

Aujourd’hui en 
France (circulation:

136,918)	

La Croix  
(circulation:85,405)	

Libération  
(circulation:62,040)	

Print Subscription	
Single-copy Sale	
Digital Subscription only	

Source: own calculations based on ACPM data	

56%	41%	

3%	

58%	

37%	

5%	

58%	33%	

9%	

57%	

29%	

14%	

Le Figaro	
Individual Paid Circulation 2012-2015	

Print Subscription	 Single-copy Sale	 Digital Subscription only	

2012 
	

2013 
	

2014 
	

2015 
	

Source: own calculations based on ACPM data	



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
30	

 

 
 
 

 
 

50%	

39%	

11%	

51%	

33%	

16%	

48%	

30%	

22%	

46%	

27%	

27%	

Le Monde	
Individual Paid Circulation 2012-2015	

Print Subscription	 Single-copy Sale	 Digital Subscription only	

2012 
	

2013 
	

2014 
	

2015 
	

Source: own calculations based on ACPM data	

4%	

96%	

0%	
4%	

96%	

0%	
4%	

96%	

0%	
4%	

96%	

0%	

Aujourd’hui en France	
Individual Paid Circulation 2012-2015	

Print Subscription	 Single-copy Sale	 Digital Subscription only	

2012 
	

2013 
	

2014 
	

2015 
	

Source: own calculations based on ACPM data	



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
31	

 

 
 
 

 
 
 
 
 

91%	

6%	3%	

88%	

6%	
6%	

88%	

5%	
7%	

86%	

5%	

9%	

La Croix	
Individual Paid Circulation 2012-2015	

Print Subscription	 Single-copy Sale	 Digital Subscription only	

2012 
	

2013 
	

2014 
	

2015 
	

Source: own calculations based on ACPM data	

31%	

59%	

10%	

35%	

50%	

15%	

39%	

46%	

15%	

40%	

46%	

14%	

Libération	
Individual Paid Circulation 2012-2015	

Print Subscription	 Single-copy Sale	 Digital Subscription only	

2012 
	

2013 
	

2014 
	

2015 
	

Source: own calculations based on ACPM data	



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
32	

 

Exhibit 19 French Daily Newspaper Market Share by Circulation, 1997-2011 
 

 
  



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
33	

 

Exhibit 20 Who owns the media in France? 
 

 
 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
34	

 

References 

1. Edwy Plenel, “Comment Mediapart a construit son Indépendence”. Mediapart.fr, March 
16, 2008  

2.  Mediapart Editions: “2008-2016: Huit Ans d’Independance”, by collective (available 
online in a condensed form at: 
https://www.mediapart.fr/journal/france/090308/comment-mediapart-construit-son-
independance ) 

3. Interview Julia Cagé March 2016 

4. Interview Annette Levy Willard February 2016 

5. Interview Marie-Helene Smiéjan March and May 2016 

6. Interviews Edwy Plenel March and April 2016 

7. Edwy Plenel, “Pour Une Presse Libre”, Mediapart editions, 2009 (available in a 
condensed form at: https://static.mediapart.fr/files/2016/03/14/mediapart-carnet-int-8-
bat-2.pdf ) 

8. Edwy Plenel, “The Right to Know”, Point Docs Publishing, 2014.  

9. Ministry of Culture statistics for 2009-2015 
(http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-ministerielles/Presse/Chiffres-
statistiques ) 

10.  Reporters Sans Frontieres 2015 Annual Report ( https://rsf.org/en/france) 

11.  Guy Rolnik, “Alan Rusbridger is Gone from The Guardian, But Is There Still a Business 
Model for Independent Journalism?”, ProMarket, 2016 

12.  Lionel Fleury,  “La Création de l’Agence France Press.” Espoire no. 103, 1995. 

13.  Kaplan, Alice. “The Collaborator: The Trial and Execution of Robert Brasillach.” 
Chicago: University of Chicago Press, 2000 

14.  Caroline Puissant, “Les Collaborateurs Sanctionnés.” http://conferencederedaction.info/ 

15.  Rodney Benson, “Shaping Immigration News: A French-American Companion.” 
Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2013. 

16.  Alain Vizet, “Edelman : la défiance dans les médias est plus accentuée en France que 
dans le reste du monde.” http://www.ojim.fr/, February 28, 2016 

17.  Caroline Puissant, “1940-1945: Une Presse Collaborationniste.” 
http://conferencederedaction.info/ 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
35	

 

18.  Alexandre Piquard, “Mediapart : Plenel prépare l’après-Plenel”. Le Monde Economie, 
March 13, 2015.  

19.  Nicola Bruno and Rasmum Kleis Nielsen. Survival is Success: Journalistic Online 
Startups in Western Europe. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of 
Oxford, UK, April 2012. 

20.  Pasquier, Martin and Bernard Lamizet. “Media Landscapes: France”. European 
Journalism Center, 2009. 

21.  La Press Payante”. L’Alliance pour les chiffres de la presse des médias, 2015.  

22.  2016 Edelman Trust Barometer Finds Global Trust Inequality is Growing.” January 27, 
2016 

23.  Jérôme Lefilliâtre. “Rue89, onglet désincarné.” Liberation.fr, 4 mars 2016. 
http://www.liberation.fr/futurs/2016/03/04/rue89-onglet-desincarne_1437617 

24.  Audipresse. “One”.  2014/2015 http://www.audipresse.fr/node.php?id=1220 

25.  Reuters Institute Digital Report 2016: Italy  
http://www.digitalnewsreport.org/survey/2016/italy-2016/ 

26.  World Press Trends Decade Report, World Association of Newspapers and News 
Publishers, 1990 

27.  Michèle Mestrallet and Pascale Dubois, “L’Affaire Dreyfus, 1894-1906.” Archive 
Départementales de Savoie, Service Éducatif, avril 2006 

28.  Gopnik, Adam. “Trial of the Century: Revisiting the Dreyfus affair.” The New Yorker, 
September 28, 2009 issue. http://www.newyorker.com/magazine/2009/09/28/trial-of-the-
century 

29.  Clare Cook: "France: Tensions and diversity" in "Sustainable Business Models for 
Journalism", a joint publication of University of Tampere, USC Annenberg and Waseda 
University, 2012 http://www.submojour.net/archives/1025/submojour-report-2-5-france-
tensions-and-diversity/ 

30.  “L'enquête rapide 2014 - Les chiffres clés,” 
http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-ministerielles/Presse/Chiffres-
statistique 

31.  Observatoire des Journalistes et de l'Information Médiatique: "L'Humanité, la rechute 
finale?", 2016 

32.  Alice Antheaume, "The French press and is enduring institutional crisis". In "The 
Changing Business of Journalism and its Implications for Democracy", Reuters Institute 



 Independent and Profitable? The Stunning Success Story of the Mediapart 

 
36	

 

for the Study of Journalism, 2010 
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/publication/changing-business-journalism-and-
its-implications-democracy 

33.  Ministère de la Culture et de la Communication, "Aide à la Presse 2016: Présentation" 
http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-ministerielles/Presse/Aides-a-la-
presse 

34.  Christian Marbach, « Georges Besse arrive chez Renault : lisons les journaux ! », Bulletin 
de la Societe des Amis de l'Ecole Polytechnique, 2013, revisé 2016  
http://sabix.revues.org/1025 

 
 
 


